Menu 1
W ramach realizacji programu „Wiem, czuję, pomagam” uczniowie kl.3a i 3b „wyruszyli” w niezwykłą „Podróż po świecie wartości”. To podróż niełatwa, ale jakże fascynująca, pełna niezwykłych spotkań z ludźmi, którzy podzielą się tym, co dla nich ważne, najważniejsze w życiu. Po świecie wartości oprowadzają uczniów ich rówieśnicy z Ghany, Kenii, Lesotho, Nepalu, Namibii, Indonezji, Wenezueli i Peru. Każde spotkanie z bohaterami z różnych stron świata zainicjowane jest listem, w którym opisują, co jest dla nich w życiu ważne, co tworzy ich przestrzeń osobistej wolności. List ma zainspirować do rozmowy, ale też do wspólnego i indywidualnego działania oraz zdobywania ważnych doświadczeń. Z każdej podróży uczniowie mogą przywieźć coś ważnego, wartościowego - wiedzę, umiejętności, refleksję na temat: wolności, autoekspresji, empatii, odwagi, samodzielności, dbania o siebie, odporności psychicznej, zaangażowania. Podczas każdej podróży budują wewnętrzny emocjonalny kapitał, wypracowując rozwiązania dla siebie i formułując refleksje na temat własnych zasobów, możliwości, zainteresowań, umiejętności, osiągnięć, pokonanych trudności itp. Lepiej rozumieją siebie, kolegów i koleżanki z klasy, innych ludzi. Wspólna podróż to cenna lekcja poznawania tego, co ważne, by współtworzyć mądre, myślące, odpowiedzialne, wolne społeczeństwo w XXI wieku.
Zajęcia zainspirowane zostały 6. sezonem serialu dokumentalnego pt.: „Efekt Domina”.
"Podróż po świecie wartości" - Samodzielność | Namibia
Na kolejnych zajęciach realizowanych w ramach cyklu „Podróż po świecie wartości” rozmawialiśmy o tym, czym jest samodzielność. Dzieci zapoznały się z historią dziewczynki z Namibii, która mieszka w miejscowości znacznie oddalonej od szkoły, sklepu i lekarza, której mieszkańcy mają problem z przemieszczaniem się, gdyż nie mają samochodów. Dzięki temu, że dziewczynka dostała rower, mogła z większą samodzielnością realizować swoje cele. Rowery stwarzają mieszkańcom tego miejsca nowe możliwości. Pozwalają podejmować samodzielne decyzje, gdzie by chcieli pojechać, co by chcieli zrobić. Odważnie zaczęli eksplorować świat i zdobywać coraz to nowe doświadczenia. Rozmawialiśmy o tym, że samodzielność, tak jak jazda na rowerze, pomaga realizować plany, wyznaczać cele, wkładać wysiłek w ich realizację.
Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie samodzielności rozumianej jako rozwijanie umiejętności prowadzących do większej niezależności i sprawności.