Menu 1
W ramach realizacji programu „Wiem, czuję, pomagam” uczniowie kl.3a i 3b „wyruszyli” w niezwykłą „Podróż po świecie wartości”. To podróż niełatwa, ale jakże fascynująca, pełna niezwykłych spotkań z ludźmi, którzy podzielą się tym, co dla nich ważne, najważniejsze w życiu. Po świecie wartości oprowadzają uczniów ich rówieśnicy z Ghany, Kenii, Lesotho, Nepalu, Namibii, Indonezji, Wenezueli i Peru. Każde spotkanie z bohaterami z różnych stron świata zainicjowane jest listem, w którym opisują, co jest dla nich w życiu ważne, co tworzy ich przestrzeń osobistej wolności. List ma zainspirować do rozmowy, ale też do wspólnego i indywidualnego działania oraz zdobywania ważnych doświadczeń. Z każdej podróży uczniowie mogą przywieźć coś ważnego, wartościowego - wiedzę, umiejętności, refleksję na temat: wolności, autoekspresji, empatii, odwagi, samodzielności, dbania o siebie, odporności psychicznej, zaangażowania. Podczas każdej podróży budują wewnętrzny emocjonalny kapitał, wypracowując rozwiązania dla siebie i formułując refleksje na temat własnych zasobów, możliwości, zainteresowań, umiejętności, osiągnięć, pokonanych trudności itp. Lepiej rozumieją siebie, kolegów i koleżanki z klasy, innych ludzi. Wspólna podróż to cenna lekcja poznawania tego, co ważne, by współtworzyć mądre, myślące, odpowiedzialne, wolne społeczeństwo w XXI wieku.
Zajęcia zainspirowane zostały 6. sezonem serialu dokumentalnego pt.: „Efekt Domina”.
"Podróż po świecie wartości" - Wyrażanie siebie | Kenia
Na drugich zajęciach realizowanych w ramach cyklu „Podróż po świecie wartości” rozmawialiśmy z dziećmi o autoekspresji. Mówiliśmy o tym, jak ważne jest robienie rzeczy, które nas cieszą i nie szkodzą innym, dzięki którym możemy pokazać, co czujemy, co myślimy, na czym nam zależy. Ustaliliśmy, że nie zawsze musimy być profesjonalistami w tym, co robimy, by to robić i czerpać z tego radość. Ważne, aby szukać sposobu na wyrażenie siebie. W czasie zajęć dzieci zapoznały się z historią z Kenii. W slumsach Nairobi prowadzone są zajęcia baletu, które mają zaskakująco dobry wpływ na rozwój dzieci i ich motywację do nauki, choć mogą się wydawać zbytkiem w miejscu, gdzie większość ludzi z trudem wiąże koniec z końcem. Ten przykład pokazuje, że ogromna radość i satysfakcja płynące z zajęć umożliwiających wyrażanie siebie, niezależnie od talentu czy predyspozycji, mogą znacząco zwiększyć gotowość dzieci do podejmowania wyzwań, z którymi muszą się mierzyć, oraz ich wytrwałość w działaniu.
Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie autoekspresji – wyrażania siebie przejawiającego się podejmowaniem działań sprawiających radość, nawet jeśli nie jest się dobrym w tym, co się robi.