Menu 1
W ramach realizacji programu „Wiem, czuję, pomagam” uczniowie kl.3a i 3b „wyruszyli” w niezwykłą „Podróż po świecie wartości”. To podróż niełatwa, ale jakże fascynująca, pełna niezwykłych spotkań z ludźmi, którzy podzielą się tym, co dla nich ważne, najważniejsze w życiu. Po świecie wartości oprowadzają uczniów ich rówieśnicy z Ghany, Kenii, Lesotho, Nepalu, Namibii, Indonezji, Wenezueli i Peru. Każde spotkanie z bohaterami z różnych stron świata zainicjowane jest listem, w którym opisują, co jest dla nich w życiu ważne, co tworzy ich przestrzeń osobistej wolności. List ma zainspirować do rozmowy, ale też do wspólnego i indywidualnego działania oraz zdobywania ważnych doświadczeń. Z każdej podróży uczniowie mogą przywieźć coś ważnego, wartościowego - wiedzę, umiejętności, refleksję na temat: wolności, autoekspresji, empatii, odwagi, samodzielności, dbania o siebie, odporności psychicznej, zaangażowania. Podczas każdej podróży budują wewnętrzny emocjonalny kapitał, wypracowując rozwiązania dla siebie i formułując refleksje na temat własnych zasobów, możliwości, zainteresowań, umiejętności, osiągnięć, pokonanych trudności itp. Lepiej rozumieją siebie, kolegów i koleżanki z klasy, innych ludzi. Wspólna podróż to cenna lekcja poznawania tego, co ważne, by współtworzyć mądre, myślące, odpowiedzialne, wolne społeczeństwo w XXI wieku.
Zajęcia zainspirowane zostały 6. sezonem serialu dokumentalnego pt.: „Efekt Domina”.
"Podróż po świecie wartości" - Odwaga | Nepal
Na kolejnych zajęciach realizowanych w ramach cyklu „Podróż po świecie wartości” rozmawialiśmy o tym, czym jest odwaga. Dzieci zapoznały się z historią swojej rówieśniczki z Nepalu, która opowiedziała im, co dla niej oznacza bycie odważnym na co dzień: przezwyciężanie strachu, nieśmiałości, sprzeciwianie się, kiedy widzi się niesprawiedliwość, np. w przypadku zachowań dyskryminacyjnych. Doszliśmy do wniosku, że odwaga to nie tylko odważne czyny, ale i przyznanie się do błędu. Ważnym elementem odwagi jest świadomość kosztów, jakie się poniesie, jeśli się na nią nie zbierze – czyli rozważenie czy poniesienie konsekwencji jest na dłuższą metę lepsze niż trwanie w strachu, czy przezwyciężenie obaw i obronienie tego, na czym nam zależy, jest bardziej korzystne niż oddanie tego walkowerem. Rozmawialiśmy o tym, że odwaga pomaga przezwyciężać strach, mówić o trudnych tematach, radzić sobie w sytuacjach, gdy coś nam nie wychodzi, daje też siłę, żeby bronić swoich racji i umieć ponosić konsekwencje swoich działań.
Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na wartość odwagi.