ul. Błogosławionej Karoliny 21, 35-119 Rzeszów
tel. 17 748 24 94 e-mail: sekretariat@sp18.resman.pl
„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką”. Bill Gates
W roku szkolnym 2018/2019r. w klasach drugich, w ramach zajęć kreatywnych prowadzone są zajęcia z programowana w oparciu o opracowany program „Młodzi programiści”. Głównym założeniem edukacyjnego przedsięwzięcia jest nauka podstaw programowania i kreatywnego rozwiązywania problemów za pomocą komputera poprzez wykonywanie zadań zamieszczonych na platformie Code.org. Podczas zajęć uczniowie poznają podstawy programowania tzw. blokowego oraz podstawowe pojęcia z zakresu programowania m.in. pętle: „powtórz”, „powtarzaj, do osiągniecia celu”. Pisząc program wykorzystują bloki (polecenia) mające kształt puzzli. Układają je w określonym porządku, tworząc kod. Uczniowie nie tylko wykonują zadania z konkretnymi poleceniami, ale także mają możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, wykazania się inwencją twórczą podczas tworzenia własnych projektów graficznych i animacji komputerowych. Rozwiązują także łamigłówki przygotowywane w ramach globalnej akcji edukacyjnej Godzina Kodowania z Minecraftem: „Poszukiwacz przygód z Minecraftem”, „Projektant Minecrafta”, „Podróż Bohatera” i „Wodna podróż”.
W czasie zajęć kreatywnych uczniowie uczą się jasnego wyrażania swoich myśli, wydawania precyzyjnych poleceń, planowania, konsekwentnego dążenia do celu, cierpliwości i wytrwałości. Rozwijają logiczne, kreatywne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną. Prowadzone zajęcia stwarzają możliwość do kształtowania i rozwijania szeregu kompetencji kluczowych. Stanowią także potwierdzenie tezy, że programowanie nie jest tylko dla dzieci wybitnie uzdolnionych w tym kierunku, ale dla wszystkich – jest to po prostu nauka jeszcze jednego języka - języka potrzebnego w przyszłości.
Barbara Kamińska