Menu 1
Głównym założeniem innowacji realizowane w klasie 2a jest nauka podstaw programowania i kreatywnego rozwiązywania problemów za pomocą komputera, rozwijanie kompetencji cyfrowych i społecznych.
Podczas zajęć uczniowie będą rozwiązywali zadania zamieszczone na platformie code.org. Pisząc kody będą wykorzystywali metodę przeciągnij i upuść bloczki, które reprezentują polecenia dla komputera. Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu w wymiarze jednej godziny lekcyjnej.
Realizowana innowacja ma charakter programowy, dotyczy zmian w realizowanym programie nauczania z edukacji informatycznej w klasie drugiej i trzeciej. Podczas jej realizacji nastąpi rozszerzenie osiągnięć w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych o treści związane z programowaniem blokowym i używaniem poleceń dedykowanych programowaniu m.in. („idź, skręć lub skocz o wskazaną długość lub kąt”, używanie pętli „powtórz”, „powtarzaj dopóki”, „powtarzaj w nieskończoność”, stosowania instrukcji warunkowych np. „if” – jeżeli.
Pszczoła zbiera nektar, produkuje miód-użycie pętli "powtórz"
Celem dobrego programisty jest napisanie programu, który jest możliwie jak najkrótszy, jak najbardziej przejrzysty i jak najbardziej zrozumiały. W trakcie kolejnych zajęć uczniowie uczyli się jak pisać kod z wykorzystaniem pętli „powtórz”. Pętla w największym uproszczeniu służy do powtarzania instrukcji, które chcemy by się wykonały więcej niż raz bez konieczności ich wielokrotnego pisania w kodzie, czyli pozwala zapisać kod jak najzwięźlej (w najmniejszej liczbie "bloków").
W etapie 14, uczniowie z użyciem pętli „powtórz” zapisywali kod, który przeprowadzi pszczołę przez labirynt, pozwoli jej zebrać z kwiatków wskazaną ilość nektaru i wyprodukować odpowiednią ilość miodu.
Końcowe zadania wymagały od uczniów uzycia kilku pętli.
Pod koniec zajęć wykonali test wielokrotnego wyboru oraz dopasowali kod.
Podczas zajęć uczniowie doskonalili stosowanie pętli "powtórz". Tworzyli jasne, proste i czytelne kody. Użycie pętli „powtórz” wymagało od dzieci myślenie przyczynowo-skutkowego połączonego ze spostrzegawczością. Jest to skomplikowana operacja myślowa i stanowi dla dzieci, nie lada wyzwanie.