Menu 1
Odbiorcami innowacji pedagogicznej „Ortografia do Nas trafia!” są uczniowie klas 2b i 2e. Innowacja opiera się na twórczych, aktywizujących i innowacyjnych działaniach, mających na celu rozwijanie kompetencji ortograficznych uczniów, doskonalenie znajomości zasad ortografii, z uwzględnieniem założeń podstawy programowej.
Jednym z najważniejszych zadań współczesnej szkoły jest wyrobienie u uczniów umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie. Integralną częścią tego procesu jest nauka ortografii. Z naszej obserwacji wynika, że bardzo często sprawia ona uczniom niemały kłopot.
Głównym celem innowacji pedagogicznej jest nauka poprzez zabawę, wykorzystanie gier zarówno ruchowych, jak i stolikowych. Poprzez stosowanie atrakcyjnych, aktywizujących metod uczniowie będą utrwalać poznane zasady ortograficzne i wyrabiać nawyk poprawności ortograficznej.
"Na tropie ortografii"
W ramach zajęć z wykorzystaniem innowacji „Ortografia do nas trafia”, które odbyły się w listopadzie, dzieci z klasy 2e wzięły udział w lekcji pod hasłem "Na tropie ortografii". Na początku zajęć każde dziecko otrzymało papierową lupę z literką "ó". Ich zadaniem było odnalezienie w klasie 7 wyrazów zawierających literę "ó". Wyrazy te zostały rozmieszczone na kartkach w różnych częściach sali, co sprawiło, że zadanie przypominało detektywistyczną przygodę.
Uczniowie doskonale poradzili sobie z zadaniem, odnajdując wszystkie potrzebne wyrazy. Następnie zebrane słowa zapisali na wklejce z lupami i dokładnie wyjaśnili zasady pisowni każdego z wyrazów. Atmosfera była doskonała, a uczestnicy świetnie się bawili.
Kolejnego dnia odnalezione wyrazy znalazły swoje miejsce w dyktandach uczniów. Można śmiało stwierdzić, że zasady pisowni zostały opanowane doskonale, ponieważ dyktanda zostały napisane bardzo dobrze. Innowacyjna metoda nauczania okazała się skutecznym narzędziem w przyswajaniu ortografii, jednocześnie angażując uczniów w ciekawy sposób.