Tematyczne
Jak matematyk wiąże krawat?
W ramach realizacji programu „Inspiruję do nauki” w klasie 3b został zrealizowany temat z zakresu edukacji matematycznej pt. „Jak matematyk wiąże krawat?” Okazuje się, że matematyka ma bardzo dużo wspólnego z wiązaniem krawata. Dwaj matematycy Thomas Fink i Young Mao postanowili naukowo opisać proces wiązania krawata. Okazało się, że każdą sekwencję ruchów prowadzących do powstania węzła krawatowego można zapisać jako pewien ciąg liter. W badaniach nad wiązaniem krawata naukowcy ustalili, że krawat można zawiązać na 85 sposobów. Węzły i sploty w matematycznym rozumieniu występują w otaczającym nas świecie.Ułatwiają i upiększają nasze życie i mamy z nimi styczność na co dzień.
Lekcja matematyki dotycząca splotów i węzłów jest doskonała okazją do kształtowania wyobraźni przestrzennej i sprawności manualnej.
Podczas lekcji uczniowie obejrzeli film, na którym trener żeglarstwa opowiedział o węzłach żeglarskich, dowiedzieli się:
Jakie są rodzaje węzłów żeglarskich?
Który węzeł można zawiązać jedną ręką?
Który z węzłów stosujemy bardzo często na co dzień?
Bardzo twórcza okazała się praktyka – wiązanie krawata. Uczniowie próbowali własnych sił podczas pracy z własnym krawatem. Okazało się, że zawiązanie krawata nie jest taką prostą sprawą, ale z pomocą każdy uczeń miał zawiązany krawat.