Tematyczne

"Żywe srebro" - ADHD w "Bajkach bez barier"

2019-01-11

„(…) – Haniu, siedź ładnie – szepnęła znowu pani. Bardzo się starałam, ale już po chwili moje nogi znowu majtały w powietrzu. Czerwony Kapturek długo szedł przez las. Strasznie dłuuugo. Już nawet nie pamiętałam, kogo spotkał po drodze ani z kim rozmawiał.(…)”

„Żywe srebro” – można by powiedzieć o głównej bohaterce po przeczytaniu powyższego fragmentu opowiadania. Tak, to stwierdzenie wielokrotnie usłyszeli uczniowie klasy 1a podczas kolejnego spotkania z „Bajkami bez barier” w szkolnej czytelni.

Tym razem poznali historię Hani – dziewczynki z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeniami koncentracji uwagi. Tekst w prosty sposób przedstawia charakterystyczne dla tego zaburzenia symptomy oraz daje możliwość utożsamienia się z małą bohaterką i jej problemem. Wymowny tytuł książeczki „Żywe srebro” jest idealnym wstępem do próby wyjaśnienia, czym jest ADHD. Zaburzenie to charakteryzuje się: brakiem koncentracji uwagi, który u Hani daje o sobie znać zawsze, gdy gubi kapcie, idzie do łazienki bez ręcznika, nie założy skarpetki czy nie wytrzyma do końca oglądanej bajeczki; pobudliwością, gdy małe piórko jest przyczyną zniszczenia pięknego zamku oraz nadruchliwością (nasza mała bohaterka musi ciągle skakać, biegać i figlować).

Uczniowie klasy 1 a wzięli również udział w ćwiczeniach mających na celu lepsze radzenie sobie z emocjami oraz grach opierających się na zapamiętywaniu i konieczności wzmożenia koncentracji uwagi.

                                                                                           
Nasza szkoła w projektach:

 

sko_logo

 

 Yellow logo

Futurę logo

 

 

bajki bez barier swiatelko fundusz

logo_do_programu_RUR_(1)

Logo_projektu-_klasy_3