Tematyczne

Co pszczoły wiedzą o geometrii?

2023-01-04

W przyrodzie można dostrzec mnóstwo matematycznych inspiracji. Jednym z przykładów są plastry miodu. Dlaczego mają kształt sześciokątów, a nie okręgów? Skąd pszczoły wiedzą, jak wypełnić plaster, aby zmieścić w nim jak najwięcej miodu? – tego wszystkiego dowiedzieli się uczniowie klasy 3g podczas zajęć „Co pszczoły wiedzą o geometrii”?

Wstęp do zajęć stanowił film „Po co sztuce geometria?”. Podczas projekcji uczniowie dowiedzieli się: Co to jest perspektywa? Po czym poznasz, że została zastosowana perspektyw? W jaki sposób możemy bawić się matematyką?
Obecność matematyki możemy zauważyć w wielu codziennych sytuacjach. W dalszej części zajęć uczniowie dowiedzieli się co pszczoły wiedzą o geometrii. Oglądając prezentacje multimedialna znaleźli odpowiedzi na pytania:

Jak wyglądają plastry miodu?
Jaki kształt mają pojedyncze komórki?
Dlaczego komórki są w kształcie sześciokątów foremnych?
Jaka jest ich funkcja?
Na czym może zależeć pszczołom?

Następnie badali jaka figura ułożona ze sznurka zajmuje największy kształt. Manipulując nim uczniowie przekonają się, że gdyby pszczoły miały wybudować tylko jedną komórkę, najbardziej ekonomicznym kształtem pod względem zużycia materiału na ścianki – byłaby komórka okrągła. Podsumowanie zajęć stanowiły ćwiczenia: Czy kołami można wypełnić płaszczyznę?

                                                                                           
Nasza szkoła w projektach:

 

sko_logo

 

 Yellow logo

Futurę logo

 

 

bajki bez barier swiatelko fundusz

logo_do_programu_RUR_(1)

Logo_projektu-_klasy_3