ŚWIETLICA

Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem" 2022/2023

Strona 1 z 2

"Dzielimy się wiedzą: śniadania, niemarnowanie żywności"

Podczas zajęć zrealizowanych w ramach Projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, uczniowie uświadomili sobie, że pierwsze śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Niby każdy wiedział, ale nie każdy o tym pamięta. Wiemy już, że pominięcie pierwszego śniadania przekłada się na zdecydowanie wolniejsze działanie metabolizmu. Mówiąc wprost: organizm nastawiony jest bardziej na magazynowanie niż na spalanie.

"Konkurs: Nie marnujemy żywności"

Podczas kolejnych zajęć zrealizowanych w ramach Projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” wychowawca przypomniał uczniom, dlaczego marnowanie żywności jest tak szkodliwe dla środowiska.  Przypomnieliśmy sobie również kilka prostych sposobów na ograniczenie marnowania żywności. Dzieci dzieliły się również swoimi nowymi nawykami dotyczącymi niemarnowania.

"Nie marnujemy żywności"

Zajęcia rozpoczęły się od pogadanki z uczniami na temat marnowania żywności. Starano się zobrazować skalę problemu. Zaprezentowano artykuły żywnościowe, które wyrzucane są najczęściej. Przez burzę mózgów dzieci miały za zadanie wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, padło przy tym wiele ciekawych argumentów.

Najlepszy zestaw na śniadanie

Na kolejnych zajęciach zrealizowanych w ramach Projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” nauczyciele przypomnieli dzieciom, dlaczego śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków w ciągu dnia.

Na początku zajęć dzieci, dzięki prezentacji dowiedziały się, kiedy powinniśmy zjeść śniadanie, ile posiłków powinno ono zawierać, jak zrobić pełnowartościowy posiłek oraz jak ważna jest higiena przed posiłkami.

Stawiam na śniadanie

W II semestrze roku szkolnego 2022/2023 dzieci rozpoczęły udział w drugim etapie – wiosennym, w Projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”.

Pierwsze zajęcia były lekcją pt. „Stawiam na śniadanie”. Celem takich zajęć było przede wszystkim uświadomienie uczniom jak ważny jest pierwszy posiłek w ciągu dnia oraz pokazanie zależności pomiędzy właściwym odżywianiem się, a osiąganiem sukcesów w szkole czy pracy. Celem lekcji było również nauczenie dzieci brania odpowiedzialności za własne zdrowie i dbanie o siebie.

Gra planszowa o piramidzie zdrowia

Podczas ostatnich zajęć nauczyciel przedstawił czym jest Piramida Zdrowia, dzięki czemu uczniowie posiadają znajomość produktów spożywczych, które znajdują się na poszczególnych szczeblach piramidy. Wiedza ta pozwala im określić co jest zdrowe i powinniśmy spożywać często, a czego powinniśmy unikać w swojej diecie.

Co powinny jeść dzieci? Piramida zdrowia

Na kolejnych zajęciach w ramach Projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!” nauczyciel przeprowadził pogadankę z uczniami na temat modelu zdrowego odżywiania. Nauczyciel zadawał pytania dzieciom odnośnie ich sposobu odżywiania się, codziennej aktywności oraz tego co wobec nich jest zdrowe, a co nie. 

Baw się z nami - owocami, warzywami

Owoce i warzywa mają tak wielką wartość odżywczą, że nie można ich pominąć w codziennej diecie. Zawierają składniki odżywcze i substancje o działaniu leczniczym, dlatego ich jedzenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom, a nawet ich leczenia. Przyjmuje się, że codziennie powinniśmy zjadać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców.  

Zajęcia nr 1

Dzieci z klasy 1f  na świetlicy szkolnej rozpoczęły swoją przygodę z projektem “Zdrowo jem, więcej wiem” od weryfikacji (rozmowa kierowana) przez opiekunów dotychczasowej wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Podczas zajęć dzieci dowiadują się dlaczego owoce i warzywa są zdrowe, co cennego zawierają,  co to znaczy zbilansowana dieta, dlaczego sama dieta nie wystarczy.