ŚWIETLICA SZKOLNA
Archiwum aktualności
Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem" - "Łowcy witamin" lekcja 2
Co powinny jeść dzieci? - "Piramida Zdrowia"
Przed rozpoczęciem lekcji omawialiśmy prace domowe uczniów. Zwracaliśmy uwagę na to, jakie są różnice przedstawionych i narysowanych propozycji śniadań dzieci a dotychczasowych rzeczywistych śniadań. Pytałam dzieci, które z tych pokarmów są zdrowe i prawidłowe w codziennej diecie, a które nie. Dzieci wymieniały te zdrowe produkty, wskazywały te niezdrowe.
Na początku drugiej lekcji "Łowcy witamin" zostali zapytani o to, czym według nich jest Piramida Zdrowego Żywienia i jak należy ją interpretować. Niektórzy powiedzieli, że jest to trójkąt, na którym są narysowane zdrowe produkty. Dzieci stwierdziły, że najważniejszym elementem piramidy jest sport. Mówiły też o warzywach i owocach jako ważnych składnikach piramidy.
Uczniowie zostały zaznajomione z plakatem Piramidy Zdrowia o pożądanym modelem zdrowego odżywiania. Następnie rozmawialiśmy o tym, co należy zmienić w sposobie odżywiania dzieci, aby jeść zdrowe produkty. Dzieci mówiły, że często sięgają po słodycze gdyż są smaczne. Rozmawialiśmy też na temat napojów, które powinniśmy pić. Okazało się, że dzieci doskonale wiedzą, że najzdrowsza do picia jest woda. Uczniowie zdobyli wiedzą na temat szkodliwości używania w codziennej diecie soli i słodyczy.
W kolejnej części lekcji przeczytałam dzieciom wiersze J. Brzechwy: "Na straganie" oraz "Pomidor". "Łowcy witamin" wymielili wiele warzyw, o których była mowa w utworach. Rozmawialiśmy następnie na temat ulubionych warzyw i owoców dzieci, a także o tym, ile razy dziennie powinniśmy je jeść. I tu uczniowie mnie zaskoczyli mówiąc, że lubią i jedzą przeróżne owoce, a z warzyw najchętniej sięgają po marchewkę, ogórka i pomidora. Zachęcałam uczniów do sięgania jak najczęściej pom różnokolorowe warzywa i owoce.
Na następną część lekcji zaprosiliśmy osoby reprezentujące Centrum Wspierania Zmian Żywieniowych. Podczas zajęć dzieci uzupełniały szkielet Piramidy Zdrowia produktami spożywczymi we właściwy sposób. Następnie dzieci poznały nazwy i właściwości różnych kasz. Kolejnym etapem lekcji było omówienie niektórych zdrowych produktów spożywczych, np. ryb i potraw, które można z nich "wyczarować". Następnie uczniowie samodzielnie wykonali zdrowe koktajle owocowo – warzywne, do których użyli pomarańczy, szpinaku i bananów.
Kolejnym etapem lekcji było wykonanie karty pracy ucznia: "Co powinny jeść dzieci? - Piramida Zdrowia". "Łowcy witamin" zakreślali obrazki tych produktów, które powinno dziecko wybrać do jedzenia. Wśród zdrowych produktów były: jabłko, jajko, pieczywo razowe, kasza gryczana, ryby, pomidor i papryka. Poza zakreśleniem znalazły się batoniki. Wszyscy uczniowie prawidłowo wykonali zadanie.
Podsumowaniem zajęć dotyczących Piramidy Zdrowia była grupowa praca plastyczna - collage. Uczniowie, mając do dyspozycjo gazetki reklamowe z dyskontów spożywczych wycinali i naklejali na szkielet piramidy produkty, tworząc w ten sposób Piramidę Zdrowia.
Na koniec dzieci układały zdania z rozsypanki wyrazowej, tworząc w ten sposób sześć bardzo ważnych haseł dotyczących zasad zdrowego żywienia.