ŚWIETLICA SZKOLNA
Archiwum aktualności
Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem" - "Łowcy witamin" lekcja 1
Przed rozpoczęciem pierwszej lekcji "Łowcy witamin" mieli za zadanie wykonać rysunek swojego pierwszego i drugiego śniadania, które jedli poprzedniego dnia. Następnie rozmawialiśmy o produktach spożywczych, które powinny być spożywane przez dzieci na pierwsze i drugie śniadania.
Dzieci wiedziały, że powinno się spożywać dużo warzyw i owoców ale wspominały też o przekąskach, które często zabierają do szkoły. Wymieniały tu chipsy, paluszki, batoniki i inne "niezdrowe" przekąski.
Podczas pierwszej lekcji uczniowie wykonywali kilka zadań. Pierwszym z nich było opisanie w punktach i omówienie czynności, które są niezbędne, aby działały niektóre urządzenia, takie jak: komputer, samochód, samolot, rower. Uczniowie pracowali w grupach. Celem tego ćwiczenia było pokazanie analogii pomiędzy urządzeniami zasilanymi odpowiednim paliwem, a organizmem człowieka, który potrzebuje energii pochodzącej z pożywienia. Aby samolot oraz samochód ruszył, dzieci wpisały, że konieczne jest między innymi paliwo, silniki czy tłoki. Do pracy komputera konieczna jest według dzieci energia elektryczna, kabel. Aby zaś rower ruszył konieczna jest siła nóg. Zwrócono uwagę na jakość paliwa, które wpływa na jakość urządzeń. Rozmawialiśmy o konieczności jedzenia śniadań przez uczniów. Jest to ważne, aby dzieci miały energię i siłę do pracy, aby mogły skupić uwagę i przyswoić danę lekcję.
Dalej dzieci obejrzały prezentację "Prawidłowe żywienie uczniów". Rozmawialiśmy i omawialiśmy kolejne szczeble Piramidy Zdrowia oraz produkty spożywcze, które powinny się znaleźć w codziennej diecie.
Następnie "Łowcy witamin" dowiedzieli się, co powinno wchodzić w skład pierwszego i drugiego śniadania, aby było ono zdrowe. Bardzo dobrą propozycją na rozpoczęcia dnia może być musli, z dodatkiem świeżych owoców, ziaren słonecznika, dyni, orzechów czy migdałów, podawane z jogurtem i niewielką ilością miodu. Może to być też kanapka, np. z twarożkiem, szczypiorkiem, pomidorem czy papryką. Na drugie śniadanie dzieci mogą zjeść również jogurt, owoce, warzywa czy kanapkę. Do picia najlepsza jest woda lub herbata owocowa.
W kolejnej części zajęć uczniowie omawiali karty pracy, które uzupełniali przed rozpoczęciem zajęć. Rozmawialiśmy, czy na pewno te produkty, które spożywają na pierwsze i drugie śniadanie są zdrowe. Okazało się, że stanowczo za mało dzieci jedzą warzyw i owoców a za dużo niezdrowych przekąsek.
Na zakończenie zajęć dzieci dostały zadanie domowe, w którym miały narysować propozycje zdrowego pierwszego i drugiego śniadania.