ŚWIETLICA SZKOLNA
Innowacja pedagogiczna "Podróże w czasie, czyli Wielkie Opowieści o wielkich rzeczach" 2024/2025
IV Wielka Opowieść - Powstanie pisma
Kolejna podróż w czasie w ramach innowacji pedagogicznej „Podróże w czasie, czyli Wielkie Opowieści o Wielkich Rzeczach” zabrała dzieci w fascynującą podróż przez historię powstania pisma. W trakcie tej wyjątkowej lekcji dzieci miały okazję nie tylko poznać, ale i aktywnie uczestniczyć w procesie, który na zawsze zmienił ludzkość.
Dzięki różnorodnym, angażującym zadaniom, młodzi odkrywcy mogli zobaczyć, jak pismo zmieniało się na przestrzeni dziejów. Zaczynając od najstarszych form pisma, takich jak malunki naskalne, po rozwój skomplikowanych systemów, jak pismo klinowe czy pismo chińskie, dzieci poznały ewolucję tego niezwykle ważnego wynalazku.
Mali artyści spróbowali swoich sił w tworzeniu malunków naskalnych, nawiązując do pierwotnych form komunikacji, które były stosowane przez naszych przodków. Używali w tym celu naturalnych farb, zrobionych z przypraw. Podczas zajęć mali twórcy tworzyli własne papirusy, na których rysowali hieroglify, inspirując się starożytnymi Egipcjanami. Kolejnym krokiem było lepienie glinianych tabliczek, na których dzieci mogły pisać pismem klinowym – jednym z najstarszych systemów pisma. Następnie, młodzi uczniowie przenieśli się do Chin, gdzie pisali swoje imiona pismem chińskim, a także tworzyli wiadomości, odciskając literkowe pieczątki.
Dzięki tym różnorodnym i kreatywnym zadaniom, dzieci miały okazję poczuć się jak prawdziwi twórcy historii i odkrywcy, którzy na własne oczy mogli zobaczyć, jak zmieniało się pismo przez tysiące lat. Tego typu aktywności rozwijają wyobraźnię, kreatywność i pozwalają lepiej zrozumieć znaczenie pisma w rozwoju cywilizacji.