ŚWIETLICA

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie...przysłów" - Grupa Tropiciele 2023/2024

Strona 1 z 2

Tak krawiec kraje, jak mu materii staje

Bawełna, wełna, moher, kaszmir... - te i wiele innych materiałów poznali uczniowie klasy 2e podczas kolejnych zajęć w ramach Projektu "Świetliczaki na tropie... przysłów". Przysłowie "tak krawiec kraje, jak (mu) materii staje" znaczy, że ze względu na ograniczone środki trzeba dostosować swoje wymagania do możliwości. 

Ćwiczenie czyni mistrza

Wszyscy wiemy, że ruch,  uprawianie sportu korzystnie wpływa na zdrowie i kondycję. Trenując różne dyscypliny sportowe możemy dojść do wprawy i stać się mistrzami w danej dziedzinie. 

Strach ma wielkie oczy

Mówiąc: Strach ma wielkie oczy, ma się na myśli, że pod wpływem strachu wszystko wydaje się bardziej groźne i niebezpieczne, niż jest w rzeczywistości; ten, który się boi, ma skłonności do wyolbrzymiania niebezpieczeństwa. 

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Kolejny temat z projektu dotyczył domowych sposobów leczenia niektórych dolegliwości np. przeziębienia, bólu brzucha czy głowy. Czytaliśmy fragmenty książki Pierwsza pomoc Joanny Krzyżanek. Potem na podstawie tekstu rozmawialiśmy o naturalnych   przepisach na zdrowie. Dzieci wykonały małe książeczki pt. Przepisownik , które zawierały ilustracje i teksty dotyczące zdrowia. Po wykonaniu prac wspólnie obejrzeliśmy  przygotowane  przez dzieci poradniki, z których będą mogły skorzystać.

Jedna jaskółka wiosny nie czyni

Podczas kolejnych zajęć w ramach Ogólnopolskiego Projektu "Świetliczaki na tropie... przysłów" grupa Odkrywców poznawała kolejne przysłowie - "Jedna jaskółka wiosny nie czyni". Uczniowie poznali znaczenie przysłowia i próbowali odnieść je do codziennego życia. 

Aksamity i atłasy nie dodają okrasy

Na początku zajęć rozmawialiśmy o dobrych manierach w życiu codziennym. Odgrywaliśmy scenki pokazujące właściwe zachowanie w sklepie, w autobusie i w szkole.  Dzieci układały i rozwiązywały krzyżówki z hasłem uśmiech , grzeczność i dyskrecja.

Jaka marchew taka nać. Jaka matka taka córka. Jaki ojciec taki syn.

Na zajęciach dotyczących rodziny wymienialiśmy członków naszych rodzin i ich wzajemne powiązania. Tłumaczyliśmy przysłowia oraz ich prawdziwość. Były to następujące powiedzenia: Jaka marchew taka nać, Jaka matka taka córka, Jaki ojciec taki syn. Dzieci wysłuchały też opowiadania pt. „Rodzina” oraz odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Uczniowie wykonali następnie drzewo genealogiczne swojej rodziny w formie plakatu.  

Twardy orzech do zgryzienia

W styczniowy dzień nasze zajęcia z projektu poświęciliśmy matematyce. Dzieci obejrzały krótki film pt. Matematyka matką wynalazków. Potem wymienialiśmy dziedziny życia, w których potrzebne są umiejętności matematyczne takie jak: muzyka, przyroda, kuchnia, sport i krawiectwo. Matematyka zwana królową nauk nie zawsze musi kojarzyć się z trudnymi zadaniami. Chcąc   polubić matematykę i poćwiczyć logiczne myślenie na zajęciach rozwiązywaliśmy łamigłówki matematyczne i projektowaliśmy obrazki z figur geometrycznych. Uczniowie bardzo dobrze   poradzili sobie z tym zadaniem. Chociaż przysłowie „ Twardy orzech do zgryzienia” pasuje do matematycznych obliczeń to dzieci stwierdziły, że matematyka jest ciekawa ,a jak zrozumie się zadanie to rozwiązanie go przychodzi łatwiej.     

Co kraj to obyczaj

Na kolejnych zajęciach z projektu uczniowie zapoznali się z tradycjami bożonarodzeniowymi w różnych krajach. Obejrzeliśmy film edukacyjny poświęcony tej tematyce. Dzieci dowiedziały się, że każdy kraj ma swoją kulturę i sposób obchodzenia świąt. Dzieci poznawały ciekawe zwyczaje świąt w Europie i na świecie. Oglądaliśmy też kartki świąteczne przygotowane różnymi technikami. Potem uczniowie wykonywali kartki świąteczne wykorzystując elementy świąteczne wycinane z papieru kolorowego, pastele olejne i flamastry.   

Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka

Podczas kolejnych zajęć w ramach projektu „Świetliczaki na tropie…przysłów” nasi podopieczni poznali przysłowie: „Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka”. Dzieci nie tylko poznały jego znaczenie, ale również poznały historię pieniędzy. Dzięki książce Grzegorza Kasdepki „Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela” trudne słowa związane z ekonomią nie są już nam obce. Na koniec uczniowie wykonali skarbonki, które pozwolą im na oszczędzanie własnych pieniędzy.