PROJEKTY I PROGRAMY

Matematyka praktyczna

Głównym założeniem innowacji „Matematyka praktyczna” jest pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie. Program jest skierowany do uczniów klas 6d, 6e, 6f i będzie wspomagać realizowany w szkole program nauczania „Matematyka z plusem”.

 

Innowacja będzie realizowana na lekcjach matematyki na zakończenie działów programowych Liczby naturalne i ułamki; Figury na płaszczyźnie; Liczby na co dzień; Prędkość, Droga, Czas; Pola Wielokątów; Procenty w wymiarze 1-2 jednostek lekcyjnych, których ilość będzie dostosowana do złożoności zadawanego zadania praktycznego i indywidualnych potrzeb uczniów.

 

Podczas wykonywania zadań innowacji zostaną zastosowane różnego rodzaju ćwiczenia praktyczne i metody aktywizujące (metoda projektu, gra dydaktyczna) uczniów do kreatywnego rozwiązania zadanych problemów i twórczego przedstawienia ich własnych rozwiązań. Uczniowie na poszczególnych lekcjach będą pracować indywidualnie, w parach lub grupach 3-4 osobowych. Podczas wykonywania niektórych zadań uczniowie będą mogli skorzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnej do poszukiwania informacji niezbędnych przy realizacji swojej pracy.

„Plan sali lekcyjnej”

Uczniowie klas 6d, 6e oraz 6f w ramach lekcji powtórzeniowej z działu Liczby na co dzień tworzyli w grupach plan sali lekcyjnej uwzględniający wymiary jej najważniejszych elementów.

Ich zadaniem było dokonanie odpowiednich pomiarów i przeniesienie ich na papier milimetrowy w skali 1:40. Ważne było zachowanie kształtów, odległości pomiędzy ścianami, ławkami, biurkiem, odpowiednie zaznaczenie miejsca, w którym znajduje się tablica, okno, drzwi. Uczniowie wykonując to zadanie musieli wykazać się dokładnością, sprawnością rachunkową, wykorzystaniem wiadomości zdobytych w czasie lekcji (zaokrąglanie liczb, zamiana jednostek, rozumienie skali planów i map) oraz bardzo istotnym elementem jakim jest współpraca w grupie.