PROJEKTY I PROGRAMY
Międzynarodowy konkurs

"Kangur matematyczny
Głównym założeniem innowacji „Matematyka praktyczna” jest pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie. Program jest skierowany do uczniów klas 6d, 6e, 6f i będzie wspomagać realizowany w szkole program nauczania „Matematyka z plusem”.
Innowacja będzie realizowana na lekcjach matematyki na zakończenie działów programowych Liczby naturalne i ułamki; Figury na płaszczyźnie; Liczby na co dzień; Prędkość, Droga, Czas; Pola Wielokątów; Procenty w wymiarze 1-2 jednostek lekcyjnych, których ilość będzie dostosowana do złożoności zadawanego zadania praktycznego i indywidualnych potrzeb uczniów.
Podczas wykonywania zadań innowacji zostaną zastosowane różnego rodzaju ćwiczenia praktyczne i metody aktywizujące (metoda projektu, gra dydaktyczna) uczniów do kreatywnego rozwiązania zadanych problemów i twórczego przedstawienia ich własnych rozwiązań. Uczniowie na poszczególnych lekcjach będą pracować indywidualnie, w parach lub grupach 3-4 osobowych. Podczas wykonywania niektórych zadań uczniowie będą mogli skorzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnej do poszukiwania informacji niezbędnych przy realizacji swojej pracy.
„Ile kosztuje mój obiad?”
Uczniowie klas 6d, 6e oraz 6f podczas lekcji powtórzeniowej z działu „Liczby naturalne i ułamki” realizowanej w ramach innowacji „Matematyka praktyczna” przygotowywali koszt zakupu produktów spożywczych potrzebnych do wykonania ich ulubionego dania obiadowego.
Uczniowie musieli uwzględnić ilość potrzebnych produktów wyrażoną w różnych jednostkach (g, kg, l, ml), podać cenę jaką zapłacą za produkt. Ceny produktów, ich gramatury odczytywali z ulotek promocyjnych różnych sklepów spożywczych, a pozostałe potrzebne dane, np. o przeciętnej wadze jednej papryki odszukiwali w Internecie. Dodatkowo w swoich obliczeniach uwzględniali następujące problemy:
- w przepisie potrzeba 400 g sera, a jest on sprzedawany w opakowaniach o gramaturze 350 g - wniosek muszę kupić 2 takie opakowania;
- potrzebuję w przepisie 300 g mąki, 2 jajka, a te produkty są sprzedawane w opakowaniach po 1kg oraz np. 10 sztuk – kupuję zatem całe opakowania;
- owoce, warzywa są najczęściej sprzedawane na wagę, zatem koniecznie musimy znać wagę potrzebnego produktu, a następnie obliczamy koszt zakupu mnożąc ilość produktu przez cenę za 1 kg.
.png)











.png)