Technologie z klasą

tzk

W roku szkolnym 2018/2019r. w klasie IIc realizowany jest projekt "Technologie z klasą". - Celem programu jest efektywna realizacja nowej podstawy programowej z zakresu informatyki. Program został opracowany przez ekspertów- metodyków Fundacji Uniwersytet Dzieci we współpracy ze specjalistami z największych firm technologicznych. Technologie z klasą zostały objęte patronatem honorowym przez MEN.

Biorąc udział w programie uczniowie realizują podstawę programową:

  • rozwijają umiejętność rozumowania, analizowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych (przy wykorzystaniu środowiska Scratch,
  • kształcą umiejętność logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów, 
  • budują kompetencje potrzebne do pracy zespołowej,
  • otrzymują wiedzę dotyczącą przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa w sieci.

Projekt podzielony jest na 4 etapy i zakłada realizację 8 scenariuszy lekcji. 

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2018/2019 zaplanowano realizację zajęć z dwóch etapów, z zakresu nowych technologii i bezpieczeństwa w sieci, w drugim natomiast scenariusze lekcji z programowania (programowanie bez komputera i z komputerem w oparciu o program Scratch Jr.) wraz z zestawem "Zaprogramowani na przygodę" - kreatywną pomocą w nauce kompetencji związanych z nowymi technologiami.

Jak bezpiecznie korzystać z internetu? - etap 1

Zajęcia rozpoczęły się od gry dydaktycznej „Jak możemy wysyłać wiadomości”? W czasie jej trwania uczniowie dowiedzieli się, dlaczego warto zadbać o to, aby osobiste informacje publikować uważnie i udostępniać tylko osobom, do których mamy zaufanie.

Następnie wysłuchali opowieści Stasia „Jak wygląda Pocztówkowa Kraina”. Podczas wspólnej zabawy sprawdzali, jakie niebezpieczeństwo wiąże się z umieszczaniem w Internecie swoich zdjęć czy informacji o sobie i innych.

W dalszej części zajęć obejrzeli film „Jakie ślady zostawiamy w Internecie", w którym Ewa Krupa, Prezes zarządu Fundacji Orange, opowiada o tym, czym jest cyfrowy ślad.

Podsumowując zajęcia uczniowie przygotowali krótki kodeksu bezpiecznych zasad publikowania treści w Internecie. Do gotowych obrazków proponowali odpowiednie do nich hasła – zasady. Zajęcia przybliżyły uczniom temat publikowania w sieci oraz zagrożenia z tym związane.